3 leestips voor april 2020: lezen in corona crisis

Reading Time: 6 minutes

Meer inspiratie voor het HR veld kunnen we allemaal wel gebruiken. Zeker nu we massaal vanuit huis werken. Lekker met een boekje op de bank. Of al wandelend met een luisterboek. In deze blog geef ik je 3 boekentips. Allemaal om HR inspiratie op te doen uit onverwachte hoeken. Deze maand specifiek leestips voor HR professionals die te maken hebben met de effecten van de corona crisis. 

In mijn blog over goede voornemens, kan je lezen hoe een van mijn goede voornemens is om meer te schrijven in 2020. En stiekem, niet alleen meer schrijven, maar ook meer lezen. In januari 2020 plaatste ik in dat kader al de eerste blog, die vind je hier. De editie van maart vind je hier.  Boeken selecteer ik aan de hand van drie criteria:

  1. Het moet praktisch zijn.
    Filosofieboeken vind ik tof maar erg pittig om doorheen te akkeren. Sorry ‘de wereld van Sofie’. Er waren pogingen, maar geen van allen succesvol.
  2. Het heeft een verhaal.
    Ik ben gek op storytelling. Niets is zo mooi als dat je scene voor je kunt zien, een persoon verder kan zien ontwikkelen. Een case uit de doeken zien komen. 
  3. Voor HR-gerelateerde boeken:
    Het is geschreven voor een andere doelgroep (en dus niet voor HR professionals). 

Elke maand neem ik je mee in drie leestips. Elk van de leestips krijgt een korte introductie over waarom ik dit boek koos, een korte samenvatting van de inhoud, en een eindoordeel.

Zit je er klaar voor? Let’s go!

1. Laszlo Bock’s ‘De toekomst van werk. Inzichten van Google die je kijk op het leven veranderen’ 

Uitgegeven door Ambo|Anthos in 2015. Met maar liefst 452 pagina’s. De link naar het boek vind je hier.

Waarom dit boek?

In 2017 kreeg ik dit boek cadeau als bedankje voor een optreden bij NVP, een netwerk voor HR professionals. Ik had daar de eer om samen met een aantal collega’s te spreken over de toepassing van Agile in het HR vakgebied. Het boek heb ik sinds 2017 een aantal keer open geslagen, en stukken gelezen over specifieke thema’s die me toen bezighielden. Deze maand, met zoveel leestijd door de corona crisis, heb ik het boek eindelijk kunnen uitlezen. Gemotiveerd om het totaalbeeld te krijgen van het werkende leven bij Google en in hoeverre dat toepasbaar is in de bedrijven in Nederland.

De samenvatting

Laszlo Bock is HR-manager bij Google, het bedrijf dat meermaals is uitgeroepen tot meest aantrekkelijke werkgever wereldwijd. Wat maakt Google tot het paradijs voor iedere werknemer? Laszlo Bock geeft in De toekomst van werk allerlei voorbeelden uit de dagelijkse praktijk – van bekende bedrijven die succesvol zijn maar waar het vreselijk is om te werken en van kleinere bedrijven met spectaculaire resultaten dankzij de goede omgang met de werknemers. Hij laat zien dat werknemers je versteld doen staan wanneer je ze vrijheid geeft, hoe één e-mailbericht de productiviteit enorm kan verhogen en hoe zowel de beste én de slechte werknemers van groot belang zijn. 

Eindoordeel

Een dikke pil, die door de informatiedichtheid niet lekker wegleest. Ook de hoeveelheid (uitgebreide) voetnoten dragen niet bij aan de leesbaarheid van het boek. Maar met de informatiedichtheid, ontstaat er een rijk beeld van Google op verschillende thema’s. Van nudging emails, de manier van keukens inrichten voor gezondere keuzes, de manier van belonen en beoordelen, over informatie transparantie, tot en met de keuze voor de naam van people operations in plaats van human resources. 

Ieder van de veertien hoofdstukken wordt afgesloten met een aantal tips en tricks, die je – als je ze eerst leest voordat je aan een hoofdstuk begint – een mooie indruk geven van het hoofdstuk zelf. Wat uiteindelijk bijblijft is vooral de indruk van de grootte van Google. Dat weet je natuurlijk wel, maar het komt des te meer naar voren als je leest welke regels, keuzes en procedures hebben neergezet. 

Ik zou zeker niet het boek van voor naar achter lezen, maar er stukjes uitpakken die voor jou op dat moment van toepassing zijn. Het hoofdstuk ‘de beste dingen in het leven zijn (bijna) gratis’, geeft mooi weer wat je met de schaal van Google kan en wat zij geregeld hebben. En geeft in de Corona crisistijd ook leuke voorbeelden om eens te proberen. Ook het ‘nawoord voor hr-vakidioten’, sluit het boek goed af door na te schouwen op het beroep, het speelveld en de unieke positie die je hebt als HR professional. Ja, het boek is (alweer) in 2015 geschreven, maar daardoor niet minder actueel!  

2. John Kotter en Hilger Rathgeber ‘Onze ijsberg smelt! Succesvol veranderen in moeilijke omstandigheden.’ 

Uitgegeven door Business Contact in 2006. 150 pagina’s. De link naar het boek vind je hier.

Waarom dit boek?

Vanaf half maart zijn velen van ons thuis gaan werken. Het vroeg van iedereen een andere manier van (samen)werken. Een andere manier van communiceren, en voor veel ook een andere blik op werk & leven. Het vroeg op die manier een zekere mate van wendbaarheid van het bedrijf, van de mensen en van de werkzaamheden. Een mooi boek om er dan bij te pakken is deze klassieker. Daarom raad ik deze klassieker zeker aan als een van de drie leestips voor HR professionals die te maken hebben met de effecten van de corona crisis. 

De samenvatting

Onze ijsberg smelt! van John Kotter en Holger Rathgeber is een parabel over veranderingsprocessen van groepen, teams en organisaties. Het boek beschrijft de paniek die een kolonie pinguïns overvalt als duidelijk wordt dat de gletsjer waarop ze leven op smelten staat. In eerste instantie vertoont elke pinguin een andere reactie, of komt met zijn eigen oplossing, totdat duidelijk wordt dat samenwerking de enige manier is om de problemen duurzaam het hoofd te bieden. Het boek laat op levendige wijze zien hoe je als team of organisatie om kunt gaan met veranderingen en crisissituaties en zo nieuwe kansen kunt creëren.

Eindoordeel

Het boek leest heerlijk makkelijk weg, tovert een glimlach op je gezicht – en tegelijkertijd zet het je aan het denken. Het verhaal laat je reflecteren op jouw realiteit; wie herken ik in mijn eigen omgeving in de personages van de parabel? Wie is de creatieve geest, de doem-denker, de communicator, de analyticus, de leider? Naast de leuke vertelling is het boek aangevuld met een aantal plaatjes die het verhaal aanvullen. Praktisch? Niet helemaal, maar het zet je wel aan het denken over je eigen situatie. Hoe krijgen we het team mee in deze thuiswerk situatie? Hoe leggen we de effecten van de Corona crisis uit aan het team? 

Het boek sluit af met een overzicht van de processtappen voor een succesvolle verandering (acht stappen) en enkele tips over de rol van denken en gevoel in tijden van verandering. Van front to back doe je niet langer dan twee uurtjes over dit boek. En dat maakt het een leuk boek voor een avond thuis tijdens deze isolatie periode. 

3. Patty McCord ‘Powerful. Building a Culture of Freedom and Responsibility.’ 

Uitgegeven door Missionday, in 2018. 228 pagina’s. De link naar het boek vind je hier.

Waarom dit boek?

Met al die uren aan Netflix (okee, en Disney+, Cinetree, en NPO gemist) de afgelopen weken – komen bij mij vanzelf de vragen op over hoe platforms als Netflix zich organiseren. En natuurlijk, hoe het in een korte tijd zich zo snel en zo succesvol heeft kunnen ontwikkelen. Patty Mccord heeft 14 jaar onderdeel uitgemaakt van Netflix als Chief Talent Officer, en vertelt in dit boek hoe de typische Netflix cultuur is ontstaan. Eerder deelde ze dit al in de vorm van een Slide deck, welke je hier kan vinden. 

De samenvatting

McCord pleit in haar boek voor radicale eerlijkheid: motiveer met uitdagend werk en niet met beloftes, extraatjes en bonussen. Patty maakt duidelijk dat we écht afscheid moeten nemen van gebruiken en procedures die allang achterhaald zijn, geen waarde toevoegen en niet bijdragen van het verbeteren van de business. 

Zo geeft ze aan je geen tijd hoeft te verspillen aan jaarlijkse functioneringsgesprekken en motivatie bijeenkomsten. En dat je afscheid moet te nemen van werknemers die niet meer passen binnen de behoefte van het bedrijf. Op basis van haar ervaringen schetst McCord, met humor en zonder een blad voor de mond te nemen, de weg naar een cultuur van grote prestaties en winstgevendheid.

Eindoordeel

Ik heb dit boek ‘gelezen’ in de vorm van een Engelstalig audio book, ingesproken door Patty Mccord zelf. In haar optredens is ze wat interessanter om naar te luisteren en kan ze in het audiobook nogal monotoon overkomen. Sommige delen lijken opnieuw ingesproken. De samenvattingen aan het eind van ieder hoofdstuk zijn fijn – maar ook weer ingesproken door iemand anders. Wat je soms uit je luistermodus haalt. 

But, worth it. Leuke nieuwe inzichten en door die eerlijkheid denk je af en toe ook echt van; oh shit, dat klinkt zeer bekend. Omdat je de auteur in de audiobook versie hoort, hoor je de passie voor het vak er door heen klinken. Een zekere geestdrift om het bedrijf steeds een beetje beter te maken. Het mooiste uit het boek vind ik het pleidooi om HR te zien als breder dan de people kant, het in te zetten als business partner, om elke dag de business een stukje beter te maken. Dat klinkt voor mij als muziek in de oren.

Het boek kent een breed palet aan thema’s, onder andere; jaarlijkse performance reviews, het afscheid nemen van medewerkers die niet meer (of niet meer gaan) passen bij het bedrijf, de succesfactor in recruitment, de beloningsstructuur, en leiderschapsprogramma’s. Het boek zet je aan het denken, en beïnvloedde mijn handelen in de dagelijkse praktijk. Dankjewel Patty. 

Wat vind jij van de drie leestips voor HR professionals die te maken hebben met de effecten van de corona crisis? Welke boeken heb jij gelezen deze maand? Heb je nog tips voor me? Ik ben benieuwd!

Home » Blog » 3 leestips voor april 2020: lezen in corona crisis